Thursday, June 28, 2012

Garam Madagascar.


Ya, Madagascar. Bagi yang dah tengok..jom jerit sama2, “BEST!!!” hahaha..

Jadi kali nie, aku berkongsi tentang movie Madagascar.. apa pengajaran yang kita dapat? Banyak kan. 

Dalam Madagascar 3, atau sebelum2 nie pun kita dapat lihat watak Alex, Gloria,Marty,Melman dan watak paling aku suka King Julien bergabung membantu sesama mereka mencari jalan penyelesaian dan pada masa yang sama ada terpaksa hadapi pelbagai rintangan.

Untuk Madagascar 3.. pada permulaan cerita mereka cuba nak gembirakan Alex yang rindukan New York City..jadi mereka bina segala bentuk banggunan dari tanah liat..

Dan adegan2 seterusnya…

Marty cuba selamatkan anjing laut circus di gunung..

Gloria cuba selamatkan Melman yang tak tahu menari di tali..

Alex selamatkan anjing laut masa di zoo..

The penguins plan macam mana nak selamatkan rakan2 lain lepas penguatkuasa haiwan yang tangkap mereka semua..

Sampai la wujud satu circus yang paling gempak.. diiringi lagu fireworks Katy Perry..mesti siapa yang tengok movie, masa nie la rasa inspiring giler.. the end,  tu je aku nak cakap pasal movie nie. Cartoon je kan? tapi cukup terkesan. (bagi yg tengok, tahu terkesan yang aku maksudkan)

Baiklah, jika sekadar aku tulis di blog mungkin tak terasa best nya Madagascar nie.. pergi tengok dan nilai sendiri macam mana. Point sebenar yang aku cuba sampaikan bukanlah keseronokkan menonton Madagascar sahaja. Erti pengorbanan antara sahabat-sahabat itu yang cuba aku katakan.

Jika di bandingkan jauh lebih besar pengorbanan para sahabat-sahabat nabi dulu, walau kisah sirah Nabi Muhammad S.A.W tidak pernah kita lihat dengan mata. Perjuangan mampu menitiskan air mata yang tahu menghayati erti pengorbanan Nabi serta para sahabat baginda.

Mulakan dengan sahabat baginda Saidina Ali. Saidina Ali sanggup menaruhkan nyawa sendiri untuk tidur di tempat Nabi Muhammad S.A.W. Walhal beliau sendiri mengetahui risiko, nyawa bakal terancam dengan serangan kafir Quraish.

Saidina Abu Bakar lebih rela dirinya di patuk binatang berbisa ketika Nabi Muhammad S.A.W sedang tidur di pangkuannya sehingga menitis air mata Saidina Abu Bakar ke pipi Rasullulah menahan sakit.

Manakala kisah seorang ibu  meniupkan semangat kepada kedua anak beliau, Saad bin Muadz dan Amru bin Muadz Radiallahu Anhuma, agar berangkat dan berjihad kerana Allah dengan sebenar-benar jihad.

Di dalam Perang Uhud, berita kekalahan tentera kaum Muslimin dan gugur syahidnya anaknya, Amru bin Muadz sampai ke pengetahuan beliau. Namun, berita-berita tersebut ternyata kurang penting bagi ibu ini berbanding keselamatan baginda nabi. Beliau lantas bersegera ke medan peperangan dan melihat dengan mata kepala sendiri keadaan dan keselamatan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam. Saat itu juga, beliau memanjatkan puji dan syukur kepada Allah seraya berkata: ”Selagi aku melihat engkau dalam keadaan yang selamat, maka musibah ini (kematian Amru bin Muadz) adalah terasa sangat ringan”

Kisah- kisah ini semua jauh lebih hebat dari Madagascar.

Mungkin kadang-kala aku terlintas alangkah bertuah jika aku di beri peluang untuk berada di zaman  nabi. Lahir pada tahun ketika zaman nabi.  Jika timbul apa jua persoalan atau gelisahan boleh lansung berjumpa Nabi. Pasti hati terasa tenang berdamping dengan kekasih Allah.

Jika aku terasa sedih lembaran Sirah Nabi menjadi kekuatan untuk aku melangkah, kerana masalah aku tidak sebesar keperitan Nabi dan para sahabat. Aku pujuk diri usahlah terlalu berfikir, seolah bola dunia di atas kepala. Sedangkan apa yang telah aku lakukan untuk Islam jika aku benar mencintai Allah dan Rasullulah? Mengetahui kerdilnya diri membuatkan masalah dan  kesedihan aku terubat.Ayuh kaji sirah !

Kita remaja. Aku juga remaja. Aku juga menonton wayang, aku juga berhibur.Perkongsian kisah para sahabat nabi bukan aku pinta kalian pergi berperang tapi cukup sekadar berusaha berjuang melawan nafsu diri sendiri.

Remaja gemarkan hiburan. Tapi cukup hiburan sekadarnya saja,seperti garam dalam masakan. Garam dalam masakan ditabur ‘secukup rasa’ tidak terlalu sedikit..tidak terlalu banyak.

Di samping berhibur, jangan lupa kita tetap perlu berjuang. Jangan terlalu lalai.

“Nanti lah aku  baru 19 tahun, dah matang baru fikir soal serius nie, now enjoy babe dunia remaja..”

Tapi bagaimana ‘masa matang’ tak sempat tiba? Wallahu a’lam. Ini nasihat buat diri saya juga.

5 comments:

  1. madagascar bestttt.
    zna paling suka part dorg masuk gerabak, yang bear naik basikal, mula2 kan gelap,pastu si kecik tu buat suara hantu.comel gila!hehe ;)

    bila kita fikir benda serius, kita akan lebih banyak muhasabah diri.lebih tau mana baik, mana buruk utk diri kita. jgn jadikan umur 19 tu alasan. enjoy hidup, tapi alam lepas kematian, kejayaan kita. insyaALLAH :)

    im not so good myself, tapi zna beringat2,anytime je ALLAH boleh tarik nyawa kita kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?? best giler..last sekali bear tu buat show dgn ducati..perhh DUCATI!!! <3 hehe xD

      muhasabah diri itu menyelamatkan diri :) inshaAllah sama2 kita usaha :)

      me too, try to be a better person ^^. May Allah bless you :)

      Delete
  2. tak sempat nak layan madagascar lagi..

    thanx ek singgah blog.

    ReplyDelete
  3. nice entry. bagus awak selitkan pasal pengorbanan sahabat Rasulullah. :)

    syaz follow sini. :)

    ReplyDelete
  4. mmg best madagascar ni... tp tertido mase last2, ruginyer, huhu!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...