Sunday, March 27, 2011

Maaf Bagi Kamu



Aku tahu diri kamu suatu ketika ditimpa badai bahkan mungkin sekarang badai itu masih tidak menampakkan tanda surut. Segalanya ingin kamu buang, pergi jauh dari semua itu.

Tapi kamu cuma anak biasa yang punya rasa.. kadang kala kata-kata manusia yang menikam setiap benak kamu telah meninggalkan parut yang sukar untuk kamu lupa, kata-kata yang masih menjadi bisikan di kala kamu terkenang akan saat itu.

Aku tidak tahu apa kata-kata pedih yang pernah kamu terima malah mungkin saja kamu kata aku tidak memahami kamu kerana aku tidak berada dalam situasi serupa.

Hati kamu sakit, semahunya kamu pergi berhadapan orang itu dan membuakkan rasa yang selama ini terlipat di celahan marah diri kamu. Kamu berazam tidak mahu memaafkan segala perilaku insan bergelar manusia.

Manusia itu juga tidak pernah puas untuk terus menerus menjatuhkan air muka kamu..kamu simpan impian hitam untuk melihat manusia itu untuk turut tersungkur dan lebih baik di kaki kamu. Jika itu terjadi, maka puas yang kamu temui tapi cukup sekadar puas?

Aku pasti diri kamu juga turut di hantui salah silap yang lepas perihal laku kamu herdik, caci, maki manusia lain. Kamu menyalahkan diri sendiri, apabila kamu pinta itu semua tidak terjadi.

Aku tahu maaf itu bukan senang untuk di beri andai parut itu ternyata kekal abadi tapi untuk apa kamu wujudkan jurang? Jika kamu mengatur bicara pada manusia..sedang kamu tahu manusia tidak sempurna.

Mari kita lihat bagaimana maaf itu dapat membawa kamu dan manusia itu kemana?

''Pada suatu hari, sahabat baginda yang sedang duduk melihat Rasulullah s.a.w tertawa.


Saiyidina Umar r.a bertanya ''Mengapa Rasulullah s.a.w tertawa?''


Jawab Rasullulah : ''Ada dua orang umatku sedang menghitung hak mereka''


Umat 1: ''Ya Allah berikanlah kembali hak yang telah dirampas dan dizalimi oleh Umat 2 ini''


Maka Allah berfirman ''Berikanlah haknya yang telah engkau zalimi itu''


Umat 2 menjawab : ''Ya Rabbi! Kebaikanku telah habis, maka tidak apa untuk aku bayar pada Umat 1''


Umat 1: ''Oleh itu, kamu kena tanggung segala dosaku sebagai ganti!''


Rasullulah meneruskan cerita..


Kemudia Allah berfirman ''Angkatlah kepalamu dan lihatlah syurga''


Setelah melihat Umat 1 berkata "Ya Rabbi! Aku telah melihat kota-kota yang berlantaikan perak, gedung-gedung indah diperbuat dari emas dan bertatahkan ratna indah.''


Umat 1 bertanya ''Apakah semua itu untuk Nabi atau untuk mereka mati syahid?'' 


Allah berfirman ''Engkau juga dapat menikmatinya dengan mengampuni Umat 2''


Umat 1 : ''Jika demikian sekarang juga saya maafkan!''


Allah berfirman lagi ''Pimpinlah tangannya dan masuklah kalian ke dalam syurga''


Rasullulah bersabada ''Bertawakalah kemudian tuluslah di antara kamu kerana Allah menyukai ketulusan dan keikhlasan di antara kaum Mukmin'''' dipetik dari kitab Minhajul Abidin.


Di sini aku berkongsi cerita yang aku baca bukan bertujuan untuk menunjukkan aku mahu menjadi ustazah atau ingin membuat kamu bosan mendengar aku bersyarah tapi aku ingin menyampaikan maksud. Maksud sebenarnya maaf. Salam maaf dari aku atas salah silap diri ini andai pernah melukai sesiapa kamu di luar sana.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...