Wednesday, February 9, 2011

Itulah Kerja

Selesai.

Itulah perkataan yang selalu aku fikir bila time aku bekerja, mata aku tak pernah lepas menjeling ke arah jam sampai rakan sekerja lelaki aku mula berasa curiga sama ada aku sedang memerhatikan dia. 

Selama seminggu bekerja di Mcdonals membuatkan aku mengenali pelbagai personaliti bos ada yang mahu segala macam sempurna, ada yang hygiene tahap gaban, dan yang terbaik iaitu tak tahu apa yang berlaku dan tak lupa juga kepada bos yang ambil berat kepada hal kebajikan pekerja. Tingkah laku mereka membuatkan aku sesekali tertawa seorang diri dan kadang-kadang naik bengang. 

Hari nie aku mulakan kerja seperti biasa memastikan stok fries sentiasa penuh dan seterusnya mulalah kerja goreng menggoreng standard la bila kita menggoreng sudah pasti ada dua, tiga titik minyak yang terpercik di sekitar tempat kita memasak. Maka datang la salah seorang manager yang tidak puas hati melihat tompokan kecil minyak di lantai dan meminta aku mop lantai, aku tidak kisah jika diminta untuk mop kerana aku dibayar gaji tapi andai kata aku diminta mop untuk setiap 10 minit itu agak melampau ini kerana kerja utama aku adalah menyediakan fries untuk customer. 

Aku anak baru disitu maka aku genggam kuat rasa sabar dan sedar akan siapa diri. Aku turutkan jua segala arahan sehingga rakan-rakan sekerja yang mula perasan yang aku asyik mengemop. Lantas suara nyaring lagi tinggi memanggil aku ''Diba!!! Mana fries?!! customer dah tunggu!!'' sebentar tadi dia meminta aku meninggalkan fries dan sekarang? fuhhh penat melayan kerenah manager. Manager Hygiene.

Manager tak tahu lansung adalah yang cukup membimbangkan. Aku diberitahu jika bekerja selama 4 jam tiada waktu rehat sama sekali maka aku terus terusan bekerja sampai kebulur, syukur la muncul manager jaga hal kebajikan pekerja bertanya sama ada aku sudah berehat atau belum, terkejut aku! dan dia yang melihat aku keletihan memilih menu yang hanya boleh dimakan para pekerja pada hujung minggu sedangkan itu adalah hari biasa. Berbunga rasa hati dalam susah penat ada juga yang memahami. Terima kasih untuk insan itu.

Itulah kerja sama ada suka atau tidak segala rasa harus ditelan dan jangan sesekali berputus asa kerana itu lah kehidupan bekerja apabila kita berada di bawah belajarlah untuk terima segala teguran dan juga kerenah manusia. Bagaimana untuk atasi semua rasa beban? Jawapannya adalah sabar, sabar dan sabar.. dan layan lah mereka ini dengan penuh rasa hormat kerana setiap insan perlu dihormati lama kelamaan mereka akan belajar untuk menghormati pula. Terus terang dengan nada yang baik pada bos anda jika ada sesuatu yang mengganggu. 

Selamat bekerja. Alhamdulilah dan syukur atas segala satu lagi pengalaman dalam hidup ku. Terima kasih bos :) welcome to mcdonals! :D berkerja nia rasa macam makan big mac sedap rasa daging..masam rasa timun..besar sangat nak masuk mulut..tapi dah bayar punya pasal n mahal pulak tu sumbat jugak baru berbaloi. Nothing comes free in life!




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...