Friday, January 28, 2011

Mari jadi Wonderpet

Kisah 1- sedang aku asyik layan facebook tiba-tiba aku mendapat panggilan yg aku sama sekali tidak kenal akan nombor telefon tersebut. Belum sempat aku memberi salam kedengaran suara lantang  berbicara menerangkan ketidakpuasan hatinya, aku terkejut tapi memilih untuk membalas kata-kata nya dengan ringkas dan padat.''kenapa yer suka kacau si I?'' aku terkejut padahal aku sudah remove, delete cuma block je belum org yg dimaksudkan dari facebook ku.. ini terjadi gara-gara si I menegur aku di group chat..lantas itu juga kekasihnya menelefon aku secepat itu juga..ini kerana mereka si kekasih tahu password si I dan dia memerhati setiap gerak-geri si I. Aku sudah bersahabat dengan si I lebih kurang tujuh tahun lebih. Ini bukanlah kali pertama dia berbuat begitu, aku letih dengan perangai dia yang tidak henti cemburu sehingga satu tahap dia pernah mengugut untuk memanggil geng untuk membelasah ku. Tujuan aku menulis entri ni bukan lah nak tunjukkan aku ialah watak putih yg innocent seperti watak-watak dalam cerita sinetron indonesia tapi aku cuba menggambarkan sikap manusia sekarang yang gemar memilih jalan untuk membelasah seolah-olah itu bisa menyelesaikan segala.
Kisah 2- adik lelaki aku mempunyai seorang rakan perempuan yg meminta bantuannya untuk memperkenalkan dia dengan sahabat lelakinya yg comel dan menjadi tumpuan ramai di sekolah yang merupakan teman baik kepada adik ku, setelah adik aku sudah menyampaikan hasrat tadi kepada rakan baiknya lelaki itu berterus terang menyatakan dia tidak berminat untuk kenal perempuan itu secara lebih mendalam. Si perempuan berasa sentap tapi pada  masa yg sama rasa malu di reject mengatasi segala-galanya akibatnya adik aku pula dituduh kerana tidak menyampaikan hasrat si perempuan dengan baik. Si perempuan mempunyai geng lelaki yg sedia mem-back up di kala apa jua keadaan. Si perempuan memberi warning keras kepada adik aku supaya hati2 ketika pulang menaiki moto dari sekolah kerana geng dia sedang menunggu masa untuk mengejar moto adik aku pada bila2 masa dan sedia untuk membelasah. Akibat terlalu takut adik aku pecut selaju-laju yg bisa setelah keluar dari gate sekolah dan terlanggar dengan lori, mujur tidak teruk.Bukan niat aku berkata adik aku kemalangan gara-gara si geng itu, tidak sama sekali itu ialah ketentuan yg sudah Allah S.W.T atur, apa yg aku cuba sampaikan ialah tentang geng yang sedia membelasah tanpa mengambil tahu kisah sebenar apa yang terjadi yg serta merta mengikut telunjuk perempuan tadi.

banyak kisah lain lagi yang terjadi dalam kehidupan aku yang melibatkan belasah membelasah nie. Mengapa begitu sempit fikiran manusia hanya sekadar perkara kecil perlu membawa segala kaum kerabat segala menyelesaikan masalah? boleh saje kita berhadapan berbincang secara elok menerangkan segala ape yg terbuku dalam hati. Dah jemu aku baca paper setiap halaman sudah pasti ada kisah bunuh, simbah asid dan sewaktu dengannya dan lebih malu lagi rata-rata yg berkelakuan seperti itu adalah orang Melayu dan Islam. Mana pergi pegangan? Pernah aku bertanya kepada sahabat2 aku yg begitu bangga menjadi ahli dalam ''geng'' ini kata mereka ini membuatkan mereka kelihatan cool dan hebat. 

Hebat dan agung nya seseorang tidak semestinya di ukur menerusi medan belasah banyak cara lagi untuk menjadi seorg yg hebat, bantu maju kan negara ke.. tidak kira sekecil mana sekali pun bantuan yg dihulurkan tapi kalau dah semua reti kerjasama semua tu tidak mustahil. Teringat aku akan lagu wonderpet.

''Apa yang penting? KERJASAMA!''

''Apa yang penting? KERJASAMA!''

''Kami tak besar dan kami tak kuat bila bekerjasama semua jadi MUDAH''

lirik yang simple tapi maksud yang mendalam. Marilah kita jadi seperti wonderpet yang kecil tapi berjaya menghasilkan sesuatu yg besar dan berguna. Kita sibuk memikir cara untuk menonjolkan diri kita hebat tapi kita lupa siapa yg benar2 hebat yang mencipta segala, Allah S.W.T justeru setelah capai kejayaan lebih baik la kita bertawadhu' dan ujub. Sekian.

3 comments:

  1. HOHO! ini lah dia blog adibah! haha. Smart post kaw. :)

    ReplyDelete
  2. HOHO! Epul... thanks post yg first sekali.. first follower =P

    ReplyDelete
  3. nak tinggal jejak laaaa ;P

    selamat menulis. boleh jadi 1 tempat nak luahkan perasaan, bg pengajaran kat org n etc.

    keep up~!!!! ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...