Saturday, April 9, 2011

Hana Tajima- Mengapa perlu pakai tudung?





Tak di nafikan fesyen tudung ilham Hana Tajima banyak menarik perhatian ramai termasuk aku. Ada juga rakan-rakan yang mula nak pakai tudung sebab tertarik dengan style tudung terbaru nie. Credit to Hana Tajima! Ermm..Alang-alang dah pakai tu..carry on terus sampai bila-bila.. :) dengan penuh harapan..Amin~

Apabila di persoalkan kenapa kita kena pakai tudung? Sebab nanti dosa. sebab nanti masuk neraka. sebab nanti tambah dosa pada lelaki yang memandang.

Ya kita dah tahu persis semua tu tapi seakan-akan tidak menyentuh hati. Aku cukup terasa apabila  kawan non-muslim aku bertanya ''how come I saw muslim holding hands and kissing! while they r actually should never expose their aurat?''

Islam itu indah cuma umat yang mengamalkannya tidak patuh. Aku pun tak patuh sering kali langgar perintah-Nya. Cuma hari terus berlalu, kalau kita tak ingatkan diri..bila agaknya kita nak melihat realiti? berfikir lah. 

Berfikirlah. Dengan berfikir menjadikan diri ini realiti, tiada masa untuk bermimpi serta buang jauh angan si jenin.

Kembara aku mencari kebenaran untuk diri yang selama ini aku ragui. Ternyata dengan banyak berfikir, aku temui rasional diri. 

Tapi kita tidak akan dapat mengenal diri kalau sekadar dengan SIKIT, BI..O LA(biarlah!), ALA KADAR..

''Huuuu..penat..SIKIT cukup lah...''

''Ate nye BI..O LA.....he'eh!'' 

kenapa perlu BI..O..LA.. kalau guitar current dah lama wujud?
''Malas lah nak fikir itu ini..hidup aku dah cukup serabut buat ape nak serabutkan lagi kepala?'' Maka kita berfikir pun ALA KADAR je..

Puas aku fikir apa sebabnya kita perlu memakai tudung..setelah aku temui jawapannya, aku bertambah yakin..moga perkongsian ini memberi manfaat bersama.

Cuba fikir agaknya pasti pelik kalau kita lihat orang datang masjid pakai t-shirt sendat menampakkan pusat..seluar jeans ketat..tindik sana sini tiba-tiba datang untuk solat.

Dan kita lihat pula wanita bertudung tapi berpegang tangan, berpeluk di khalayak ramai seolah tidak tahu apa erti batas.

Aku tahu pasti ada yang tak setuju kalau nilai seseorang melalui pakaian. Memang kita tidak punya hak menilai sesiapa.

Ramai katakan '' Iman tu tak nampak dalam hati, itu hal antara kita dengan Allah S.W.T hanya dia berhak menentukan segalanya dan semestinya pakaian tidak menggambarkan peribadi sebenar seseorang''

Percaya tak? kawan aku pernah try test bagaimana tudung boleh mempengaruhi periuk nasi seseorang.Teman aku nie, try mintak kerja di salah sebuah pusat kecantikan..dah tertera di pintu 'VACANCIES' jadi dia datang untuk apply dan pada hari itu dia datang dengan freehair serta penampilan agak hot.. tuan kedai punya ramah melayan, katakan jawatan itu masih ada.

Esoknya dia kembali dan terlihat masih tertera kertas 'VACANCIES' tidak lagi diturunkan di kedai, dia masuk dan cuba acah sama ada dia boleh apply kerja cuma kali ini dia datang dengan litup, bertudung.. tauke kedai pandang atas bawah.. menegaskan tiada kerja kosong. Pada hal kan orang yang sama?!
Rasanya ada tak yang tanggal tudung sebab kerja?

Yakin lah Allah S.W.T itu Maha Pemurah..rezeki ada di mana-mana. Kalau benar yakin, diri kamu takkan gusar! jikalau tak, terasasar!

Andai ada peragut, yang membuat kenyataan ''bukanlah salah saya kalau saya meragut tapi inilah bidang paling saya mahir, dari kecik kalau main tarik tali sure saya menang dan dari situ saya sedar bakat semula jadi saya..'' 

Kita sebagai orang yang memakai beg yang penuh barang berharga nie boleh terima tak alasan peragut tadi? Apa kena mengena? Cuba tukar situasi meragut kepada situasi tak pakai tudung. Tukar ragut kepada rambut dan bakat semula jadi kepada kecantikan semula jadi. Macam tu juga dengan Islam. Allah terima tak apabila ramai halalkan apa yang haram?

Hidup ini terlalu luas untuk aku selongkar..tapi aku takkan pernah jemu untuk terus mencari. Hidup umpama drama..terlalu banyak lakonan yang kita lihat..Seluar jeans ketat? atau tudung labuh? terpulang pada kita.

Cuma aku pinta kamu renung sejenak, berfikir..selami sedalam-dalamnya apa makna iman.

'' Iman itu membenarkan dengan hati, berikrar dengan lidah dan mengamalkan dengan anggota''




















11 comments:

  1. bukan isu tudung... isu aurat... kalo pakai tudung.. nampak tetek terkeluar tu.. takde guna... kalo pakai tudung tapi masih pakai ketat2.. takde guna.. sama saja dengan tak pakai tudung sebab tak ikut piawaian...

    kena ingat.. kristian dan yahudi juga pakai tudung....

    ReplyDelete
  2. ya cekodok thanks utk feedback yg bernas :).. memang ada garis panduan cara tudung yang betul.. cuma entri nie ditujukan pada rakan2 saya yg mula nak pakai tudung.. cakap lebih2 takut diorg rasa berat utk terima.. jadi utk permulaan ini yg mampu utk saya kongsi.. terima kasih sekali lagi :D

    ReplyDelete
  3. pompuan pakai baju kurung nampak lawa

    ReplyDelete
  4. suka entri yang ada unsur nasihat...keep it up! :)

    ReplyDelete
  5. pakai la pakaian yang sopan agar kaum adam tak tergugat imannya. nak berfesyen boleh, tapi jangan belakangkan hukum dalam Islam..

    sekadar pandangan.

    ReplyDelete
  6. tuan muda- memang cun sape pakai baju kurung..

    pembawa wacana- thanks :)

    zalin- betul tu..terima kasih utk pandangan :)

    ReplyDelete
  7. fuhh! mantap. wokeyh, act, it depends on dat's person lah. klu goyah imannyer. camtu la jdinyer pki tudung tpi perangai cam setan.heeXD

    ReplyDelete
  8. huhu..iman memang payah nak jaga memang ada naik turun mcm yoyo..mcm lif.. lagi? semoga kita semua dapat menjaga iman.. amin~

    ReplyDelete
  9. betul3...islam sungguh mudah,tapi kita yang merumitkannya.sy kecian tgk orang bertdung cuma berfesyen semata2..sedih tgk orang bertudung,esok dah tanggal..kecewa bila orang bertudung,tangan mulut raba cium sini sana..kecewa dgn org skg ni,thank nasihat berguna buat sy sndri..follw kamu

    ReplyDelete
  10. huhu jgn sedih2..tolong doakan kami agar pakai terus tudung.. :) thanks follow saya!

    ReplyDelete
  11. semoga suatu hari nanti, mereka yg mengikuti fesyen Hana, mula mahu pula mengikuti syariat. (x nak kondem org pakai tudung tidak sempurna)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...