Monday, May 21, 2012

Terindah dalam hidupku.


Pagi itu selesai bersarapan bersama ayah, aku terus bertolak ke Meru Jaya..pada mulanya agak tersasar, kerana aku dan ayah jarang ke situ. Alhamdulilah, setelah pusing hampir dua kali akhirnya jumpa juga rumah Faris. 

Setelah mengambil Faris dan kakaknya aku bertolak ke Taman Perpaduan.
Hari nie, hari guru. 

Jadi, rasanya elok lah ambil kesempatan nie berjumpa seseorang yg banyak membantu aku sehingga menjadikan siapa aku sekarang. Cikgu Anis, adalah seorang guru yg banyak mengajar aku erti kehidupan.Dia yang mengajar aku tuisyen dari tingkatan 3 hingga 5 untuk subjek Bahasa Melayu.

Penerangan yg diajar tidak terhad kepada pembelajaran tapi diselitkan juga ilmu dunia dan akhirat.. mungkin salah satu sebab aku terbuka hati untuk memakai tudung adalah kerana bimbingan dari dia yang tidak putus memberi aku kata-kata kalimah Allah yang menyedarkan.

Jasa cikgu yang mahu melihat aku berjaya bukan sahaja di dunia bahkan akhirat, takkan aku lupa sehingga akhir hayat.

Kira-kira dalam jam 10 pagi kami tiba di tadika, kedengaran suara riang kanak-kanak apabila aku mula sampai ke pintu pagar. Seorang kanak-kanak lelaki berlari kearah aku,

“Kakak bawak apa tu? Biar saya bawa kan”

Sejuk hati..kecil lagi dah pandai apa itu erti membantu. Aku melangkah masuk ke tadika,

“Assalamualaikum cikgu Adibah!” satu suara sepakat kanak-kanak tadika di situ.

Memandang wajah mereka yang begitu ceria seperti mengharapkan sesuatu dari aku..  seketika aku rasa gementar.

Aku di minta memberi ucapan ringkas kepada mereka. Jujur aku katakan, aku tak rasa apa2 semasa sekolah rendah aku perlu bercerita di perhimpunan depan beratus rakan, aku tak gabra bila membaca ikrar di hadapan perhimpunan ketika sekolah menengah, aku tak cuak bila berdiri di dewan untuk presentation di kolej..tapi di hadapan budak tadika?? Tangan aku bergetar, lidah seakan kelu.. bahasa apa yg bagaimana ingin aku gunakan.. muka semua comel.

Terlalu formal, bimbang tak faham..
Bahasa mudah? Mudah yang bagaimana?

“Ok Assalamualaikum adik2.. kakak nak cakap, dengarlah cakap cikgu.. kalau cikgu marah, maknanya cikgu sayang kita tau”
Muka budak terkebil-kebil seolah memberi isyarat.. “apa kakak nie cakap?”

“Ok kakak bagi contoh, kalau cikgu marah jangan lari sana-sini, maknanya cikgu risau adik2 jatuh, nanti sakit…tu makna cikgu sayang kat kita, cikgu tak nak kita sakit..”

“lagi…belajarlah rajin2 nanti nak cita-cita tercapai..”

“Ha tu yg kat sana nama siapa? Dan nak jadi apa?” “lagi?”

“Saya! Nak jadi selam..suka berenang” “ohh itu kita pangil penyelam, sayang”

“saya nak jadi bomba”

“saya nak jadi pakar bedah, sambilan pulak artis!”

Hahaha..macam2 jawapan aku dapat.. kesempatan nie aku ambil untuk mengenali mereka dengan lebih rapat. Ada yang pendiam, ada juga yang berasa terpinggir bila aku mula bercakap dengan anak-anak yang lain, ada yg manja sentiasa nak duduk di peha..


  
cikgu saya nak tangkap ganbar cikgu! ini hasil nya..haha


Seterusnya Faris dan kakaknya diberi ucapan.. Faris yang sediki gabra tapi cuba cover..hahaha! Faris jangan marah yer kalau kau baca entri aku nie :P kakak faris, kelihatan tenang beri ucapan. Kak Sara, lembut dan baik orangnya walau baru sehari kenal, aku rasa senang nak bersembang dengan kak Sara. Kak Sara juga merupakan anak murid cikgu Anis semasa di tingkatan 3, dan kini belajar di UTP.

Kami dijamu dengan jamuan yang di sediakan, aku yang sibuk melayan kanak-kanak sehingga balik lupa nak minum air..penat, cikgu Anis buatkan air.. tapi kami betul2 tak perasan air tak diminum, seronok melayan budak-budak.

Bagi aku kanak-kanak itu adalah cabaran terindah buat aku. Adakalanya cabaran itu masih tak nampak kemana ia bakal berakhir  tapi sepanjang menempuhnya sungguh indah dan pengalaman yang di peroleh bukan sesuatu yang boleh di kutip di mana-mana.



Ada seorang kanak-kanak istimewa yang menghidap down sindrom di situ, kata cikgu dia kurang mesra dengan yang lain..bila terasa seperti kurang selesa, dia suka baling barang kea rah kawan yang lain.. tapi hari tu, aku rasakan dia tak seperti yang di sebut mungkin hari tu aku membelai wajah dan tangan bila bercakap dengannya. Walau aku sendiri tak pasti sama ada dia faham atau tidak itu bukan persoalan kerana pandangan matanya dia kelihatan ceria. Senyum dan suka menarik tangan aku.


Ya Allah betapa bertuahnya aku di lahirkan sempurna.. tapi Allah lebih menyayangi kanak-kanak dia sudah pasti di janjikan syurga. Sedangkan aku entah berjaya atau tidak, itu ditentukan apa yang aku dah buat dengan tubuh badan aku..membawa kaki aku ke tempat yang seperti apa?..moga setiap langkah ini di bimbing kea rah jalan-Mu..Amin.





Haikal sedikit nakal tapi seorang yang pemaaf.

Kaisara seorang yang penuh keyakinan diri, suka menyanyi dan berpantun.

Syahmira seorang pendiam, tapi jika didekati dia mahu bersembang.

Tina seorang yang sangat comel dan merendah diri.

Ada lagi tapi tak kesemuanya aku ingat nama2 mereka..wajah2 mereka sentiasa terpahat dalam hati.. Sempat juga aku memikirkan idea untuk bermain game bersama  mereka, riuh-rendah dan aku di bantu Faris yang menjadi penjaga masa. Eceh..mereka panggil dia “abang Faris!” hari tu..hahaha..

Jam hampir pukul 12.. ada juga ibu bapa yang sudah datang menjemput anak mereka..
“Mak amik petanglah, tak nak balik..hari nie ada juga cikgu baru!”
Tersentak aku. “Sayang…cikgu pun nak balik dah kejap lagi..sorry yer nanti bila2 cikgu datang sini”




 “Cikgu esok nak datang pukul berapa?”

“Cikgu tak datang sini dah, hari nie je..”

“tapi esok hari jadi saya..takkan tak nak datang?”

Mula berlenang air mata Kaisara. Aku tak boleh tengok dia menangis, rasa bersalah yang amat..

“okay cikgu janji nanti raya datang rumah Kaisara..rumah Kaisara belakang nie je kan?”

“betul?”

“Janji!”

Kalau dah berjanji kita mesti kena tunaikkan lagi pun hancurkan harapan budak kecil memang tak patut dan sangat tak bermoral, bagi aku lar. Sebab, apa yang kita buat sentiasa terpahat dalam minda mereka.Jadi, tinggal lah sesuatu yang manis dalam minda mereka untuk di kenang. Nasihat buat diri dan moga umur aku dipanjangkan untuk beraya bersama Kaisara.

Kadangkala rasa macam nak jadi budak kecil semula.
Tenang.
Tak perlu kisah apa-apa.

--------------------------------------------
... Tetapi manusia itu membesar,
kehidupan itu terus berjalan,
waktu akan terus meninggalkan,
dan kita perlu membuat pilihan.

Sentiasa mendahului arus,
atau menjadi yang ditinggalkan.

guruku, Cikgu Anis <3

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...