Wednesday, August 31, 2011

Perubahan.

kampungku~

Teruja rasa hati bila mak kata nak balik kampung. Hilanglah sunyi bila dengar ketawa anak-anak kecil main aci nyorok, batu seremban, bagi yang budak perempuan barangkali sibuk sikat patung barbie pink..

Aku dulu lebih memilih panjat pokok rambutan, kait buah kelapa, manggis.. tenung durian.. Tapi sekarang dah besar mana nak buat semua tu? Tak pe la, jadi la walau sekadar tengok telatah budak2 kecik..

Bagi aku, raya tahun nie paling sunyi. Kebanyakkan masa banyak aku habiskan dengan buku dan laptop dalam bilik.. Macam2 angan aku dalam kereta.. best nye tengok telatah budak2..sebab aku tahu tak ada budak yang sebaya aku pun, kakak pun jauh sangat, raye x balik..

sampai..* excited nampak ramai budak kecik..

ha??

''hye kak diba..ada fb? boleh la add sekarang? boleh chat nanti''

''mak suu diba..download movie jom''

okayy budak darjah 1 mintak fb aku? movie??ada yang siap ada ipad lagi, ada yg x berkelip mata main game... 

budak zaman sekarang tak kira la umur darjah 1 atau pun belum lagi tadika.. masing2 berkepit dengan gadjet.. 

dekat rumah laptop..sini pun laptop jugak?.. last nye aku layan je la syurga cinta kat tv3..

Betapa bezanya zaman aku kecik2 dengan budak kecik zaman sekarang.. gila ape nak main batu?? batu seremban tu apa pun tak tahu ''-.- ha'ah kuih jual kat negeri sembilan..itu la batu seremban..

sekejap. kiri kanan, alam sekeliling kita semua bakal berakhir..

perubahan berlaku di setiap sudut di dunia. Siapa yang baca entri nie, sedar tak sedar badan korang pun sedang berubah. Epidermis beransur mati, menanti masa untuk diganti dengan lapisan kulit bawah. Rambut terus memanjang. Perut yang penuh dengan rendang, ketupat.. dah diproses untuk jadi baja.. Bilik yang korang duduk sekarang pun semakin mereput.. habuk2 kecil yang rapuh berkumpul atas lantai..

Perubahan tetap berlaku, tak ada seorang manusia pun dapat elak : Tak boleh di halang, tak boleh lari.

Ada dua pilihan : 

-menentang perubahan, dan perubahan tetap berlaku.

-menerima perubahan, dan perubahan tetap berlaku.

Dakap erat perubahan itu. sayang lah perubahan itu. Mungkin dari segi luar nya kita sukakan perubahan, dalam hati penuh rasa takut, ragu, mampu ke nak berubah?

Apa yang aku boleh cakap tentang perubahan FAKE-IT-TIL-YOU-MAKE-IT! 

kalau dulu, tak rajin.. pura2 je la rajin..
kalau dulu, asyik kutuk..pura2 je la berhenti cakap benda lagha..
kalau dulu, asyik tengok korea..pura2 je la tengok imam muda atau halaqah..
kalau dulu, homework copy2..pura2 je la buat dengan usaha sendiri..
kalau dulu, seksi..pura2 je la tutup aurat..
kalau dulu dengar azan subuh tarik selimut, pura2 je la pukul 5 dah ada dalam bilik air..

entri nie bukan lah bertujuan nak suruh diri jadi plastik..tapi apabila kita dah terbiasa dengan sesuatu tak mustahil lama kelamaan akan jadi kebiasaan bukan lagi pura2, seterusnya istiqamah, inshaallah.. memang bukan senang nak berubah.. terlalu banyak godaan depan mata.. tapi keadaan sekeliling terus berubah, kenapa kita masih sama??


Terima kasih pada anak2 kecil nie yang buka mata aku, untuk terima perubahan yang berlaku. Terimalah dengan hati terbuka, barulah kita boleh senyum macam budak2 nie.. kan? :) Banyak benda yang kita boleh belajar dari budak kecik sebenarnye.. yang tua belajar dari yang muda, yang muda kongsi pengalaman dari yang tua.. 

entri yang aku tuju khas buat diri sendiri..kalau ada yang salah, tegurlah aku. Salam lebaran, maaf zahir batin..













No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...