Wednesday, April 24, 2013

Jelajah Parit Buntar, MDAB.




Assalamualaikum..

Auchhh dah hilang kesegaran cerita nie sebab busy sangat dengan assignments, test. So di hari cuti nie la nak update blog pun. Huhuhu.. Kena belajar untuk letak priority kepada hal yang penting..ye dak ?


#13 April

Satu program dianjurkan oleh UiTM, ‘Mengubah Destini Anak Bangsa’ (MDAB). Program amende?? Okay sebuah program yg ingin menolong anak2 Melayu yang tercicir selepas tamat SPM tidak berkesempatan untuk menyambung pelajaran ke universiti.

Jadi kerja kami adalah pergi ke lapan buah daerah kampung dalam kawasan Parit Buntar..Mencari..mencari mereka yang layak.

Dari batch aku 16 orang sukarelawan yang terlibat, 18 orang senior. Tapi yang senior di hantar ke Bagan Serai bersama pensyarah pengiring, Ustaz. Mulanya aku cuak sangat sebab ini pengalaman pertama aku handle program macam nie.. Sekali pensyarah pengiring pun tak ada. Last minute pulak tu Ustaz kata dia tak join ke Parit Buntar.

Sampai saja di pejabat Tok Penghulu Parit Buntar..kami disambut mesra oleh keluarga angkat. Malu, segan, gembira, excited semua ada.  Memang terbaik keluarga angkat kami ! baik2 semuanya.

Sampai la kepada agenda bermesyuarat.. aku tak di beritahu oleh Ustaz akan ada mesyuarat, perlu memberi ucapan segala bagai. Tiba2

“Di minta wakil dari UiTM untuk menerangkan lebih lanjut tentang projek ini dan memberi sedikit ucapan…”

Aku pandang ko. Ko pandang aku.

“Perhhh mana la aku prepare text ucapan derr !” sempat aku bisik kat Izzah.

Muka kerek.. bangun je lahhhh.. Alhamdulillah segala penerangan Allah permudahkan. Aku tak tergagap, tak tergetar..confident masih ada untuk tatap 8 wajah hensem tok penghulu setiap daerah..hehe

saya ingin menjelaskan....

air teh yang ganggu tumpuan.. focus please.

hehehe..apa lah yang dibual tuuu xD

mari kita bekerjasama ooo yeahhh !


Okayy bergerak ke rumah angkat keluarga masing2.. masa nie dah malam.. aku agak penat jadi berehat sebentar sebelum tinjau2 kawasan yang nak kami tuju esok pagi..

Wani adalah partner aku untuk program nie, juga sahabat baik aku, yang selalu membantu aku. Ya Allah terima kasih kurniakan seorang teman seperti dia.

Ambil masa dalam 15 minit round dengan moto malam tu untuk tengok kawasan mana kami patut pergi keesokan pagi.. Berapa tahun tak naik moto..rasa seperti kembali ke alam remaja ! Hew hew.. Wani yang bawak.. aku moto pun tak tahu bawak. Haha sedeyyyhhhh!

#14 April

Selesai solat subuh ibu angkat dah sajikan kami breakfast.. mihun goreng dan dua jenis kuih, karipap dan kuih seri muka. Aku makan bihun dan jamah seketul kuih..

Pagi Ahad cuaca hujan.. tak seperti yang di rancang. Bapa angkat kami terbaik, sanggup hantar kan kami dengan kereta. Terharu sangat sebab melihat keadaan dia yang dah tua, bertongkat tapi masih semangat untuk hantarkan kami. Aku tolak pada mulanya tapi bila dia dah bersungguh hanya Allah mampu membalas segala kebaikan dan ucapan terima kasih tidak terhingga. Hargai sangat :’)

ayah angkat awesome in the car !


Ini satu cabaran buat aku sebab aku tak tahu rumah mana yang ada umur lingkungan 17 sampai 23 tahun. Ketuk rumah dari rumah ke rumah..memberi aku kesempatan melihat sendiri kehidupan orang kampung..

Di sini aku dapat pengalaman yang terlalu mahal harganya membuat aku lebih menghargai kehidupan yang aku nikmati selama nie.. Ada sebuah rumah yang aku kunjungi, punya seorang nenek yang terbaring.. aku lihat makanan disisinya yang bersemut.. nenek yang menghidap strok tak boleh bercakap..tinggal bersama anak dan tiga orang cucu.

Selama ini terlalu banyak rungutan.. line connection internet slow nak bengang, makanan tak berapa sedap, tak selera sangat nak makan ..itu ini.. terlalu banyak yang merungut ..jika dibanding kehidupan mereka di kampung aku jauh lebih beruntung. Malu. Malu dengan diri sendiri. Apa Diba kau ingat ko anak raja ke ? Tuuu bukak mata dan minda tengok sendiri, hayati sendiri ! Tak reti bersyukur ka !

Di luar rumah seorang pak cik sedang menangkap belut bersama seorang adik kecil. Di situ aku rasa tercabar bagaimana seorang anak kecil mampu untuk pegang belut begitu relax? Wani dah geli. Aku ambil kesempatan untuk mencuba.. Yeahh berjaya tekan seekor belut..payah sangat nak pegang aihh licinnnn naaa.. aku tekan2 terus belut tu..ngahaha !

handal adik nie..relax jeee

yeahhh aku berjaya pegang.. ko ada ? hehe

cara menangkap belut.. rezeki Allah luas terbentang..mereka berusaha :')

Next, alhamdulillah berjaya jumpa calon yang layak..jeng3 bersungguh dia isi borang kan.. Semoga permohonan adik2 semua di terima..hargai peluang yang diberi dan belajar bersungguh2 berjaya dunia akhirat..Amin..




adik, program ini adalah tentang....

ya adik..sila isi borang nieee...lengkap.

sijil lahir nak jugak ke kak?


Dalam sekitar pukul 10 cuaca dah okayyy..aku pujuk bapa dan ibu angkat pulang ke rumah..Mana tidaknya tunggu kami sampai tertido dalam kereta. Dia pesan, kalau dah selesai kerja..nanti call dia datang ambil.. 
Aku senggih je. Tak cakap ya pun.  Ngehehehe

Pasai nya bila selesai tugasan..gua dengan Wani teringin nak jalan kat sawah padi jalan kaki !! Ahhhhh tenangnya.. freedom!! Jauh dari kesibukan assignments.. nasib gua tak jumpa sungai kalau takkkkkk..mesti dah terjun.

dari dalam kereta..
Wani excited ada buah ciku katanya.. xD
jauh perjalanan luas permandangan...
Mesra alam..


yang muda hormati yang tua..yang tua bimbing yang muda. 

Merenung ke luar jendela melihat kebesaran-Nya.






Dalam perjalanan pulang.. aku terjumpa satu pondok kecil dan agak uzur. Serius kecik. Kelihatan seorang pak cik yang terbaring di atas tilam. Di dalam pondok hanya ada sebuah tilam, dan beberapa buah periuk dan satu dapur gas kecil. Uzur sangat keadaan pak cik nie..

Aku dengan Wani ambil keputusan untuk singgah sebentar.. bertanya khabar..aku cuba bukak topik tentang anak..

“pak cik ada anak ?”

“ada..”

“mereka di mana ?”

“mereka sibuk bekerja”

Panasss gua dengar..ahh come on lah derr! lu orang busy macam mana pun.. lu orang tak boleh kasi tinggal ayah tepi hutan duduk kat pondok sorang2.. masa kecik sapa lah yang jaga anak2 sampai berjaya..??

Aku harap sangat Allah lindungi aku tak jadikan hati aku keras hati sampai sanggup buat kat mak ayah macam tuu..sesibuk mana bila aku dah kerja nanti..jangan..jangan.. tinggalkan macam tu jee. Pasti ada masa untuk mama and abah !

Aku tak sampai hati nak tanya banyak..sebab makin lama suara pak cik tu dah macam nak tukar menangis.. Semoga Allah kurniakan hidayah agar terdetik hati anak2 pak cik ini untuk pulang ke kampung.. Amin..

Kami sampai ke rumah keluarga angkat.. tu diaaaaa lauk kampung disajikan... amboiii sedapnya ! 


sodappppppp !



Alhamdulillah kenyang…

Ada yang sangat aku terharu..sebenarnya kuih muih yang aku makan pada waktu pagi mak angkat sendiri yang buat. Bayangkan hanya untuk aku dan Wani…dia sanggup bangun pagi untuk buat karipap dan kuih seri muka. Ternyata layanan orang kampung nampak keikhlasan dan kemesraan mereka. Terima kasih banyak untuk mak angkat ku. Moga Allah balas jasa baik mak.. sobs..sobs.. baik sungguh hati mu.

Sarang hae mak :)


Banyak lagi pengalaman berjaya aku kutip tapi rasanya cukup setakat ini aku kongsikan.. moga akan ada program seperti ini lagi..

Jutaan terima kasih kepada keluarga angkat.. in sha Allah saya dan Wani pasti menanti peluang untuk pulang ke Parit Buntar ! Rindu semua di sana :’) Semoga di panjangkan umur, sihat selalu dan di murahkan rezeki.

Majlis penutup..

Moga bertemu lagi..in sha Allah.

Penutup.. ? ya tepat sekali.



2 comments:

  1. Salam dibah, bila nk update cite baru lg? dh lme x dgr news....

    ReplyDelete
  2. Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi. Saya baru menemukan blognya. Nice. Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto.
    Jika Anda mau mempromosikan blognya lagi dan share files dengan gampang, saya bisa membantu. Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...