Wednesday, February 29, 2012

Harapan seorang pemuda.






Seorang pemuda yang bertuah meminta nasihat padaku. Dia bertanyakan mengenai wanita yang bagaimanakah yang harus dia kahwini?

Adakah dia harus berkahwin dengan perempuan yang berpelajaran, yang menguasai banyak bahasa asing, agar dia dapat menemaninya melancong ke Eropah atau Amerika?

Atau wanita cantik dan menarik yang akan mendampinginya dalam pesta dan pertemuan yang disinari lampu?

Atau wanita yang bekerja sehingga memahami makna kerja dan mengambil berat kepayahan, kesukaran serta memahami keperitan dan beratnya tugas suami, sehinggakan dia tidak menambah beban yang berat kerana dia sendiri hanyut dalam kerjanya?

Atau wanita yang dapat menjadikan rumahnya seperti syurga, tempat berehat dari kesengsaraan daripada kerja terus-menerus?

Saya menjawab, ''Kamu perlu berkahwin dengan seorang wanita yang memiliki beberapa sifat. Wanita yang kamu kahwini haruslah bagaikan tongkat yang dapat kamu gunakan ketika kamu mendaki gunung.

Ataupun, bagai payung yang dapat kamu gunakan untuk melindungi  kepalamu dari hujan dalam bahtera kehidupan.

''Kamu memerlukan lampu yang dapat menerangimu ketika berjalan dalam gelap, kompas yang dapat kamu jadikan pedoman arah dalam kebingungan.

Dia adalah umpama almari yang selalu bersedia menyimpan rahsiamu, enjin yang dapat mengendalikan perjalananmu sehingga semangat membara dan kuat ketika menghadapi serangan lawan,

ubat kepala ketika kamu pening, suara yang merdu yang dapat mendodoikanmu agar matamu dapat terpejam ketika hendak tidur,

sapu tangan untuk mengusap air matamu dan mengeringkan keringatmu ketika kamu penat, pembalut yang dapat merawat lukamu,

penawar yang dapat menghalang hiruk-pikuk ke masalah yang kamu hadapi.

Jika kamu mencari orang yang bijak untuk menyelesaikan masalahmu,kamu dapati pada isterimu kasih sayang yang melimpah ruah seperti kasih sayang  ibumu. Serta, dia rela berkorban dan berjuang bersamamu.''

Lelaki biasa hanya memerlukan wanita yang biasa. Tetapi lelaki yang bertuah bermakna dia lelaki yang luar biasa sehingga memerlukan wanita yang luar biasa juga. Dia sanggup memikul beban melebihi beban wanita biasa, yang lebih sabar daripada Nabi Ayug a.s, yang tegar bak gunung, yang menjadi tiang penyokong lelaki fakir hati dan akalnya.

Dia dapat mengembalikan harapanmu ketika kamu sedang berputus asa. Dia yang dapat membangkitkan semangat dan kemantapan hatimu ketika kamu sedang bergolak.

Dia yang dapat membuatmu tersenyum ketika kamu tidak tersenyum. Dia yang penyantun ketika kamu sedang terhimpit.

Dia yang dapat bergaul sesama manusia dengan baik, sedangkan dia sedang berkuasa bagai ratu dan menahan diri dari membazir harta.

Sewaktu reputasinya tinggi, dia semakin tawaduk. Sewaktu kedudukannya meningkat, dihulurkan tangannya untuk mencapai orang yang jatuh di atas tanah.

Jika suaminya mempunyai kedudukan yang tinggi, ditariknya supaya bersikap merendahkan hati. Jika suaminya muflis, dia melayannya seperti orang yang paling kaya di muka bumi ini.''

Pemuda itu berkata, ''Mustahil aku mendapat isteri seperti itu!''

Saya menjawab, ''Setiap wanita yang benar-benar mencintaimu dapat bersikap seperti isteri ideal seperti apa yang kamu inginkan, jika dia benar-benar mencintaimu!''




Dipetik dari buku ''Ya Allah aku tidak layak untuk SYURGA-MU namun aku juga takut azab NERAKA-MU'' oleh Badiatul Roziqin.

P/S : Cerita yang sempat aku baca semalam.. ingin sekali aku kongsikan di sini kerna pengisiannya yang penuh makna. :)

4 comments:

  1. Replies
    1. semoga makna sedikit sebanyak membawa perubahan ke arah kebaikan.

      Delete
  2. subhanallah..mum once said to me : stop focusing on finding the right man, but focus on being the RIGHT women..hehehe..ingatkan petikan dari buku kahwin sekarang siapa takut :P good job sis! miss u so much!

    ReplyDelete
    Replies
    1. i miss u too sis <3 ehem buku kahwin tu tergendala seketika.. hehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...