Friday, November 25, 2011

sesekali riak.. ok ?

Baru selesai lecture bio.. sementara menunggu lecturer chemi masuk,aku pun gigit sandwich..layan nikmat deria rasa yang Allah kasi.. memang sedap.... !

''Diba dah la tuuu asyik makan jeee... jom hafal ! hafal bio nie.. ''

aku pun hairan dengan member baik aku sorang nie.. barangkali sebab ini sem baru, maka semangat pun baru.. bertambah2 nampaknya..bagus2..

aku tarik helaian kertas yang dihafalnya.. spontan dan penuh confident (muka mcm mintak flying kick) aku pusing belakang

''Aku Cantik! Menarik! Pandai! Hebat! Hang Sape ????''

''BAJEEEEEEETTTTT giler kau !'' kata classmate lelaki aku.

Kata lecturer, pelajar lelaki adalah species terancam... tengok dalam kelas aku sudah la.. cuma ada dua ratus  orang. Ustaz aku pulak kata, kalau sorang kasi empat pun masih ada banyak lebih lagi..hahaha.. terkeluar tajuk nampaknya,next time lah cakap pasal species terancam :p

Member baik aku tengah hafal tentang taxanomic Hierarchy sebenarnya :

Kingdom - Animalia
Phylum - Chordata
Class - Mammalia
Order - Primates
Family - Hominidae
Genus - Homo
Species - Sapiens
niat aku sekadar ingin memudahkan apa yang dihafal oleh member baik aku saje.. tapi siapa lah tak salah anggap kalau tiba-tiba ko jerit :

''Aku Cantik! Menarik! Pandai! Hebat! Hang Sape ????''
saje je nak tengok reaksi classmate aku,dia pendiam orang nye..tak sangka hari tu dia kata aku ''bajeeeeeetttt gilerr '' berapa harkat dia tarik aku pun tak tahu...HAHA

selepas diberi penjelasan, baru dia faham apa yang di maksud kan aku 'cantik' dan maksud2 seterusnya.. tapi  bayangkan jika aku benar-benar riak?

mungkin barangkali aku tak ungkapkan dengan kata, cukup sekadar dalam LINTASAN HATI..
contoh, ''bajet ko hot lah? megan fox lagi hot..!''
''bajet ko alim lah.. tutup dada, tapi stokin tak pakai !''

jika semua nie terlintas dalam hati aku.. aku tak dapat bayang betapa hitamnya hati yang aku ada.. gelap, segelapnya.. mungkin dah hitam agaknya..

takut sangat jika aku terlintas macam nie, sama ada kita semua sedar atau tidak riak lah sebenarnya yang merosakkan ibadat. Ibadat yang selama ini kau tonggang tonggek atas sejadah tapi sebenarnya tak diterima pun.. dasyat kan riak?

tak kiralah sama ada, perbuatan baik apa jua sekali pun kau lakukan semuanya tidak diterima andai kata riak itu terus ada dalam diri.

Syirkul asghar (syirik kecil ) iaitu riak. Penyakit riak ini jugalah yang membuatkan para solihin dan ahli zuhud takut.. apatah orang kerdil macam aku nie? berjalan dengan penuh rasa riak atas muka bumi Allah.. zero !

Riak membuatkan diri terlalu yakin dengan kemampuan diri sendiri sehingga lupa segalanya itu datang dari Allah..

keredhaan siapa di cari? keredhaan Allah mahupun manusia ? sedangkan keikhlasan itu jelas merupakan sesuatu yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar tapi Dia mampu melihatnya.

Tanya diri untuk apa semua ini? Mari sama-sama cuba tetapkan hati, semua amal kebaikkan dilakukan demi menegakkan agama-Nya.

berniaga kerana Allah..

belajar kerana Allah..

Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang telah lalu dan peliharalah sisa-sisa hidupku.

Abu Ubaidah juga menjelaskan : ''Aku belum pernah melihat seorang yang bijaksana (hakim) melainkan pada akhir katanya dia mengucapkan : ''Jika engkau menyukai agar dirimu tidak dikenali manusia, maka engkau akan mendapatkan kedudukan yang tinggi dari Allah s.w.t''


P/S : bukan sesekali itu ok, walau sekali pun tak ok! okay, ada faham ? aku mengagumi blogger-blogger humble yang tidak mengejar follower semata-mata tapi lebih kepada penyampaian bermakna lagi berbekas !

wallahu'alam.














No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...