Saturday, January 21, 2012

Cerita cuti 1

20 Januari 2012.

Aku baru selesai kuliah..kereta dah bersusun-susun ramai parents yang nak ambil anak mereka.
Chill la dulu, aku rumah dekat.. gopeng ke ipoh tak sampai sejam pun..hehe

Aku pun nak ke kafe makan tgh hari bersama dengan sahabat aku. Tiba-tiba aku dapat satu panggilan dari sahabat lama juga merangkap sahabat karibku..Joey!!

Dia nak aku terus balik rumah dia, dari start cuti hari jumaat hingga Chinese New Year.. hajat di hati memang aku nak sangat tapi tak elok pula kalau pulang ke rumah dia terlebih dahulu. Apa kata mak ayah?
Aku tolak dengan cara baik perlawaan dia.. Inshaallah hari selasa baru ke rumah dia..

Maka aku timbulkan persoalan samak pada dia. Sama ada tanah yang dibawa mencukupi atau tidak untuk aku dan dia. Kepada siapa yg belum mengenali Joey..dia sahabat karibku yang berbangsa cina dan seorang mualaf..

lebih kurang mcm nie la salah satu anjing...Jesper namanya jenis husky .

Aku kerap ke rumahnya jadi jika dijilat anjing itu memang sudah menjadi perkara biasa aku ke rumah dia.. terkejut juga aku bila dia kata tak perlu samak kalau terkena anjing, katanya dia telah mengikuti mazhab lain yang tidak memerlukan dia untuk samak.

Tapi bila difikirkan betul juga, jika dia pulang ke rumah dia dikelilingi anjing.. berapa kali perlu samak dlm sehari?

Aku pelik. Pelbagai persoalan yang aku tanya, khuatir sama ada perkara menukar mazhab itu betul atau tidak? Kesian joey kerana kredit tak seberapa kena jawab segala pertanyaan aku. Dia baru belajar katanya. Perbualan kami hanya di situ.

Joey atau nama Islamnya Sophia Christina.

Jadi sebagai perkongsian buat Joey aku jumpa sesuatu dari sebuah buku bertajuk siri soal jawab Mutiara Akidah & Ibadah. Halaman 154-155 bagi mereka yang punya persoalan seperti aku eloklah rujuk buku ini..



MENCAMPURKAN IJTIHAD MAZHAB oleh : Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Perkara ini sering kali menjadi persoalan bagi segelintir individu yang tidak mempunyai ilmu memahami nas al-Quran dan hadis, juga  yang tiada pengetahuan tentang ilmu berkaitan seperti ilmu fiqh dan usul fiqh, tafsir dan bahasa Arab.

Oleh kerana kekurangan yang dihadapi, mereka dibenarkan untuk mengikut mana-mana ijtihad sesuatu hukum dari para ulama tempatan termasuk imam masjid tanpa meraguinya. Ini juga merupakan arahan daripada ALLAH S.W.T yang berbunyi, ''Tanyalah kamu kepada yang mengetahui apabila kamu tidak mengetahuinya.''

Tidak berdosa meninggalkan mazhab Syafie yang sememangnya menjadi pegangan dan jika ingin terus komited dengannya, itu juga digalak dan dibenarkan. Namun, jika seseorang itu berada di tempat lain, dia diharuskan untuk mengikuti mazhab bukan pegangannya disebabkan kesukaran dan keperluan.

Menurut majoriti ulama, percampuran mazhab yang tidak dibenarkan dan berdosa apabila ada segelintir individu yang menjadikannya sebagai jalan tengah untuk memudahkan segala perkara. Ini dinamakan sebagai Tatabbu' ar-Rukhas iaitu mencari yang mudah.

Bagi individu yang mencampur adukkan mazhab kerana ilmunya yang cetek, tidak dianggap berdosa dan tidak dikira sebagai pengikut mazhab Syafie yang mulzim (komit). Bagi orang awam yang 'berasa' atau 'menyangka' mereka pengikut mazhab Syafie, hakikatnya telah terkeluar daripada semua mazhab kerana ibadat dan muamalat seharian mereka yang bercampur antara mazhab-mazhab lain tanpa disedari. Di Malaysia, mazhab Syafie hanya dijadikan rujukan utama dan juga sebagai prioriti dalam memahami nas al-Quran dan hadis sahaja. Malah, banyak pendapat mazhab-mazhab lain telah diambil oleh fatwa Malaysia dan ini tiada sebarang kaitan dengan wahabi atau salafi.

Dr. M. Said Ramadhan al-Buthi berkata :
''Tidak menjadi satu kewajipan bagi seseorang muqallid untuk mengikut salah satu mazhab tertentu atau menjadi satu perkara haram baginya untuk berpindah-berpindah mazhab. Begitu pula, telah menjadi satu kesepakatan kaum muslimin, bahawa seorang muqallid boleh memilih atau mengikuti salah satu mujtahid jika diyakini kebenaran mazhab-mazhab dan pendapat-pendapatnya, seperti seseorang berpindah-pindah kepada salah satu daripada keempat imam mazhab.''

rasanya berbaloi kalau beli buku nie guna vaucer rm200 tu.

P/S : Aku tetap akan samak kerana situasi aku tidak seperti Joey, dia berhadapan dengan anjing setiap masa... Islam itu tidak membebankan, segalanya telah tersusun cantik :) nantikan cerita cuti 2 aku tengok ''something'' dengan Joey XD



2 comments:

  1. Never thought u best friend Joey!...what a small world!!....;) aku kenal gak Joey nie...but xde lah rapat sgt...kenal tru my housemates...

    p/s: Can't wait for ur next post 'cerita cuti 2'..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...